Jak rytm dobowy wpływa na Twój chronotyp snu?

Jak rytm dobowy wpływa na Twój chronotyp snu?

Rytmy okołodobowe dotyczą tylko poziomu senności i czujności. Te wewnętrzne zegary, uważane również za „cykle snu / czuwania”, kontrolują, kiedy mamy ochotę spać i kiedy mamy ochotę się obudzić. U większości dorosłych rytmy dobowe są najniższe między 2 rano a 4 rano - może się to zmienić w zależności od tego, czy jesteś nocnym markiem, czy wcześnie wstajesz. Rytmy okołodobowe są kontrolowane przez podwzgórze mózgu.

Z drugiej strony chronotypy, które omówiliśmy we wcześniejszym artykule „Znajdź swój chronotyp snu, aby lepiej zrozumieć i wykorzystać możliwości swojego organizmu ”, to przewodnik po tym, jaką rolę rytmy dobowe odgrywają w życiu codziennym. Zazwyczaj są postrzegane jako narzędzie zwiększające produktywność i mogą pomóc zrozumieć, jak zarządzać swoim odpoczynkiem aby był najbardziej efektywny.

 

KAŻDY CHRONOTYP MOŻE BYĆ WYSOCE WYDAJNY

Każdy chronotyp ma swoje mocne i słabe strony. Wiedza o tym, kiedy będziesz najbardziej produktywny, nie tylko zwiększy Twoją wydajność, ale także pomoże Ci wykonać więcej zadań. Warto też wiedzieć, kiedy należy zrobić sobie przerwę i się skutecznie naładować. Poniżej opisujemy, który typ powinien zastosować jakie harmonogramy i rytuały, aby uzyskać maksymalną produktywność.

 

NIEDŹWIEDZIE

Niedźwiedzie najlepiej pracują rano i zaczynają tracić parę po obiedzie. Pomyśl o ich poziomie produktywności jak o krzywej dzwonowej. Jeśli jesteś Niedźwiedziem, wejdziesz łagodnie w dzienne aktywności ciągu dnia i równie łatwo je zakończysz. Najlepszą porą na zaplanowanie ważnych spotkań jest południe, a wszystko po obiedzie powinno zawierać łatwiejsze zadania, które wymagają mniej intensywnego myślenia i kreatywności.

WILKI

Jeśli jesteś Wilkiem, staraj się unikać wczesnych prezentacji toczących się o wysokie stawki, zadań, które stanowią dla Ciebie ponadprzeciętne wyzwanie i ważnych spotkań. Będąc w tej grupie potrzebujesz trochę czasu, zanim się obudzisz i zaczniesz działać. Wilki pracują najlepiej późnym popołudniem i nocą.

Ponieważ nie zawsze jest to możliwe w ciągu tygodnia pracy, ważne jest, aby móc sobie zrobić przerwę w ciągu dnia. Szybkie zmiany między zadaniami mogą pomóc naładować mózg osobie z tym chronotypem. Jeśli to możliwe, rozważ zakończenie zadań po obiedzie, wyjście na spacer lub inną formę relaksu oraz powrót do pracy po obiedzie, kiedy to możesz osiągnąć szczyt twórczy.

Wilk w słuchawkach rysuje na tablecie, patrząc na ekran komputera ????

LWY

Poranne Lwy mają dużo czasu, aby rano przygotować się do wszystkiego, co ważne w nadchodzącym dniu. Jeśli należysz do tej grupy, ważne jest, aby wszystkie pilne zadania wykonywać we wczesnych godzinach porannych i unikać dużych spotkań późnym popołudniem, jeśli to możliwe.

Kiedy Lew jest aktywny to nie dorówna mu nikt inny, ale ta energia szybko zanika wieczorem. Aby pomóc utrzymać przepływ energii w późniejszych porach dnia, dla osób z tej grupy priorytetem powinny być pełne, regenerujące noce.

DELFINY

Najlepszą rzeczą, jaką mogą zrobić Delfiny, jest nauczyć się zajmować tylko jedną rzeczą na raz. Rozpoczęcie dnia prostymi zadaniami rozgrzeje mózg i pomoże mu przygotować się do bardziej intensywnych zadań. Mózg chronotypu Delfina jest zawsze włączony, więc określenie, kiedy jest jego najbardziej efektywny czas do pracy, może być trudne.

Twórcze iskry mogą pojawiać się losowo w ciągu dnia i ważne jest, aby je wykorzystać. Kiedy przychodzi pora spać, Delfiny powinny się odprężyć i unikać rozpraszania uwagi, które mogłoby przeszkodzić im w zamknięciu oczu, biorąc pod uwagę, że trudno jest im zasnąć.

Więcej o charakterystyce poszczególnych chronotypów dowiesz się tutaj à link

 

CZY MOŻESZ ZMIENIĆ SWÓJ CHRONOTYP?

Nie jest to prosta sprawa. Nasze chronotypy w dużej mierze uwarunkowane są biologicznie. Z kolei substancje chemiczne w mózgu wpływają na rytm dobowy, który przekłada się także na chronotyp. Z tego powodu trudno jest w pełni zmienić chronotypy ale możemy wykonać pewne działania aby ułatwić sobie funkcjonowanie z jednym z nich.

 

Możesz podjąć pewne kroki, aby nieznacznie zmienić chronotyp i zminimalizować jego wady.

* Dieta:

Wysokobiałkowe śniadanie tuż po przebudzeniu przyspieszy cykle organizmu i pomoże w prawidłowym funkcjonowaniu funkcji metabolicznych. Wczesne kolacje bogate w węglowodany przygotują organizm do snu, pomagając w prawidłowym trawieniu przed snem - a nie wtedy, gdy próbujemy zasnąć.

* Kawa:

Ponadto trzymanie się z dala od kofeiny może pomóc zsynchronizować organizm z prawidłowym cyklem dobowym. Chociaż popołudniowa kawa może mieć krótkotrwały pozytywny wpływ, jako wzmacniacz może zepsuć nocny sen i przekształcić się w bodziec zaburzający cykl.

* Pora snu:

Wreszcie pójście do łóżka i trzymanie się ustalonej pory snu może naprawdę pomóc. Podczas gdy niektóre chronotypy pozostają aktywne do późna, jeśli powoli przechodzą w nową, wcześniejszą porę snu, mogą się do niej przyzwyczaić co pozwoli im w końcu czuć się bardziej obudzonymi rano. To samo dotyczy sytuacji, gdy ktoś chce być aktywny dłużej ale przywykł do wczesnego zasypiania.

 

Chociaż chronotypy nie są nauką ścisłą, są interesującym sposobem, aby dowiedzieć się więcej o sobie. Ogólnie ludzie należą do jednej z czterech kategorii, ale często mają subtelne cechy więcej niż jednej.

 

Rytmy okołodobowe i chronotypy są względnie stałe, ale energia z dnia na dzień ma zbyt wiele zmiennych, aby dokładnie określić, kiedy należy wykonać zadania. Mamy nadzieję, że ten przewodnik pomoże Ci lepiej zrozumieć swoje tendencje w pracy i stać się bardziej wydajnym w ciągu dnia, Niezależnie od typu, ważne jest, aby czuć się komfortowo w łóżku i dobrze się wysypiać.

32% LEPSZY SEN W CIĄGU 30 DNI Z UNPLUG

Jeśli chodzi o sen, nie ma szybkich rozwiązań. Naturalny system wspomagania snu - Unplug firmy Motion Nutrition nie został zaprojektowany tak, aby usypiać w jednej chwili; ma na celu zmianę Twojej relacji ze snem. Odżywiając umysł składnikami odżywczymi, których brakuje w jedzeniu, które jemy - dzień po dniu, przez miesiąc - Unplug stopniowo ułatwia wyciszenie i odpłynięcie w regenujący sen.

Po 30 dniach:

* Poziom stresu i niepokoju poprawia się o 39%

* Jakość snu poprawia się o 32%

* Czas zasypiania skraca się o 52%

* Poranne wstawanie z łóżka staje się o 36% łatwiejsze

 

Unplug nie jest tabletką nasenną, która po prostu powala Cię na wiele godzin. To naturalny suplement, który pomaga zrelaksować ciało i umysł poprzez uspokojenie układu nerwowego i wsparcie głębokiego snu. Dzięki Unplug powinieneś budzić się wypoczęty, a nie oszołomiony jak po zażyciu pigułki nasennej.

 

 

insta

@gsh_polska