Adaptogeny - naturalne wsparcie organizmu w trudnych czasach

Adaptogeny - naturalne wsparcie organizmu w trudnych czasach

Każdego dnia narażeni jesteśmy na czynniki wywołujące stres w naszym organizmie - biologiczne, emocjonalne, środowiskowe i fizyczne. Czasy w jakich żyjemy dają nam nieograniczone możliwości rozwoju. Jednak korzystanie z dobrodziejstw cywilizacji dla wielu z nas oznacza liczne wyzwania, którym chcemy stawić czoła, konieczność bycia wielozadaniowym a przede wszystkim odpornym na stres. Zachowanie równowagi jest kluczowym czynnikiem ogólnego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia oraz możliwości realizacji naszych życiowych planów.

W tym artykule omówimy pewną kategorię ziół zwanych adaptogenami, które mogą być niezwykle pomocne w zachowaniu optymalnych funkcji organizmu.

 

Adaptogeny były stosowane od stuleci w Chinach i Indiach, ale ich skuteczność nie została zbadana naukowo aż do połowy XX wieku, gdy naukowcy ze Związku Radzieckiego zaczęli badać ich pozytywny wpływ na energię, odporność i reakcję na stres z myślą o wsparciu żołnierzy walczących w trudnych warunkach.

 

Adaptogeny stały się także przedmiotem badań podczas II wojny światowej, gdy naukowcy chcieli sprawdzić, czy ziołowe tabletki mogą poprawić sprawność fizyczną i psychiczną u pilotów i załóg łodzi podwodnych.

 

Definicja adaptogenu

 

Mówiąc najprościej, adaptogeny są roślinami leczniczymi, które pomagają organizmowi skuteczniej reagować na stresory fizyczne i biologiczne. Z naukowego punktu widzenia są to "substancje, które zwiększają" stan niespecyficznej oporności "w stresie- stanie fizjologicznym związanym z zaburzeniami układu odpornościowego i neuroendokrynnego."

 

Stworzeniem obowiązującej do dziś definicji adaptogenu zajął się rosyjski naukowiec dr MikołajLazarew określając adaptogen jako substancję:

  • powodującą minimalne zmiany w fizjologii organizmu,
  • „uodparniającą” organizm poprzez szerokie oddziaływanie fizyczne, biochemiczne itp.,
  • normalizującą i usprawniającą różne funkcje organizmu,
  • oraz niemającą skutków niepożądanych, co według mnie jest niesamowicie istotne

 

Badania na zwierzętach i izolowanych komórkach neuronalnych wykazały, że adaptogeny wykazują aktywność neuroprotekcyjną, przeciwzmęczeniową, przeciwdepresyjną, przeciwlękową, nootropową i wspierającą ośrodkowy układ nerwowy.

 

Wiele badań klinicznych wykazuje, że adaptogeny mają działanie,  które zwiększa zdolność do pracy umysłowej i koncentracji w warunkach stresowych, w stanach wyczerpania psychicznego. Adaptogeny poprawiają pamięć, szybkość reakcji i kojarzenia. Ostatnie badania farmakologiczne szeregu adaptogenów dostarczyły racjonalnego uzasadnienia dla tych efektów również na poziomie molekularnym. Stwierdzono, że działanie ochronne układu nerwowego przez adaptogeny związane jest z regulacją homeostazy.

 

Przyjrzyjmy się bliżej kilku potężnym adaptogenom, które warto wprowadzić do codziennej suplementacji aby poprawić funkcje kognitywne mózgu oraz wydolność całego organizmu.

 

Gotu Kola – Wąkrotka azjatycka

 

Pozytywnie wpływa na ośrodkowy układ nerwowy – usprawnia funkcjonowanie mózgu, poprawia pamięć, koncentrację, funkcje poznawcze, zmniejsza niepokój, uspokaja i zapobiega depresji. Hamuje proces starzenia się komórek nerwowych, dzięki temu można zachować dłużej sprawność intelektualną. Neutralizuje wolne rodniki i chroni przed stresem oksydacyjnym. Jest środkiem usuwającym zmęczenie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Roślina chroni neurony przed czynnikami toksycznymi i wpływa na ich regenerację.

Lion’s Mane Mushroom - Soplówka jeżowata

Wykazuje duży potencjał we wspomaganiu pracy układu nerwowego, nasila procesy regeneracji i stymuluje rozwój komórek nerwowych. Soplówka  jeżowata stanowi popularny środek usprawniający pamięć i procesy myślowe.

Panax Ginseng – Żeń-szeń czerwony koreański

Jest częstym składnikiem tzw. boosterów testosteronu. Są to preparaty polecane sportowcom chcącym w naturalny i bezpieczny sposób, podnieść poziom testosteronu. Jako „efekt uboczny” ich stosowania można wymienić m.in. podniesienie libido, zwiększenie pewności siebie i ogólne lepsze samopoczucie. Korzystnie wpływa na cechy poznawcze, pamięć, zdolność koncentracji oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem. Polecany osobom narażonym na duży stres, przemęczonym fizycznie lub psychicznie, w przypadku braku energii i pogorszeniu samopoczucia.

Brahmi powder - Bakopa drobnolistna

Usprawnia pracę mózgu, zwiększa zdolność koncentracji, polepsza pamięć zarówno u młodych, jak i starszych ludzi, co potwierdzono naukowo.

Badania kliniczne potwierdzają dobre efekty stosowania bakopy w odbudowie funkcji mentalnych u dzieci cierpiących na ADHD, w polepszaniu funkcji poznawczych u osób po udarze mózgu oraz w padaczce.

 

Ashwagandha (indyjski żeń-szeń)

Podobnie jak wspomniana wyżej koreańska odmiana żeń-szenia, ashwaganda poprawia kondycję organizmu, zarówno fizyczną jak i psychiczną. Regularnie spożywana poprawia pamięć, koncentrację oraz chroni organizm przed stresem. Jak wykazują badania w indyjskim żeń-szeniu występują także związki o działaniu antydepresyjnym.

Rhodiola rosea – różeniec górski

 

Obniża poziom kortyzolu, zapewnia uspokojenie emocji i wzmocnienie odporności na działanie czynników stresogennych.

Różeniec górski w leczeniu depresji jest niemal tak samo skuteczny, jak popularne środki farmakologiczne. Oddziałuje na poziomie neuroprzekaźników odpowiedzialnych za regulację emocji, nastroju i niepokoju. Tym samym zmniejsza zmęczenie psychiczne, niweluje lęki i poprawia humor. Wpływa też na jakość naszego snu – skraca czas oczekiwania na sen i wydłuża czas spania.

Nasza fascynacja adaptogenami znalazła odzwierciedlenie w dwóch produktach stanowiących połączenie wyżej wymienionych adaptogenów z kompleksami minerałów i witamin, które razem dbają o optymalną kondycję naszego organizmu.

Sprawdźcie skład Power Up i Unplug i cieszcie się mocą adaptogenów każdego dnia.

 

Literatura:

1. Drake K.V. On the pharmacology of Schizandra chinensis. Farmakol. Toksikol. 1942;5:32–36.

2. Astanin Yu. P., Mikhelson M.Ya., Egolinskij Ya.A. The study of phenamine and some other stimulants effect on sport running. Farmakol. Toksikol. 1943;6:60–65.

3. Varlakov M.N. On the stimulating effect of Schizandra chinensis. Pharmacia. 1944;6:31–34.

4. Yefimov V.V., Vlasova L.N. The effect of Schizandra-stimulant on nervous-muscular excitability in man. Biul. Eksp. Biol. Med. 1945;19:29–30. [PubMed]

5. Zhestyanikov V.D. Some data on the effect of the Far East Schizandra on the CNS. Scientific Papers of 3rd Year Students of the Naval Medical School. 1945;3:24–29.

6. Kokhanova A.N., Peresypkina N.V., Balagurovskaya E.N., Kotel’nikova K.M., Grigorieva I.T. The effect of Schizandra on muscular fatigue in man. In: Nechaev S.K., editor. Proceedings of the 4th Student Scientific Session of the Khabarovsk Medical Institute; Khabarovsk, USSR: Ministry of Health of Russian Federation, Khabarovsk Medical Institute; 1950. pp. 85–89.

7. Lazarev N.V. General and specific in action of pharmacological agents. Farmacol.Toxicol. 1958;21:81–86. [PubMed]

8. Schriner S.E., Avanesian A., Liu Y., Luesch H., Jafari M. Protection of human cultured cells against oxidative stress by Rhodiola rosea without activation of antioxidant defenses. Free Radic. Biol. Med. 2009;47:577–584. doi: 10.1016/j.freeradbiomed.2009.05.025. [PubMed] [CrossRef]

11.Gray, N. E., Sampath, H., Zweig, J. A., Quinn, J. F. & Soumyanath, A. (2015). Centella asiatica Attenuates Amyloid-beta-Induced Oxidative Stress and Mitochondrial Dysfunction. J Alzheimers Dis, 45, 933-46.DOI:10.3233/jad-142217 Shinomol, G. K., Muralidhara & Bharath, M. M. (2011).

12.Exploring the role of "Brahmi" (Bocopa monnieri and Centella asiatica) in brain function and therapy. Recent Pat Endocr Metab Immune Drug Discov, 5, 33-49 Wattanathorn, J., Mator, L., Muchimapura, S., Tongun, T., Pasuriwong, O., Piyawatkul, N., Yimtae, K., Sripanidkulchai, B. & Singkhoraard, J. (2008).

13.Positive modulation of cognition and mood in the healthy elderly volunteer following the administration of Centella asiatica. J Ethnopharmacol, 116, 325-32.DOI:10.1016/j.jep.2007.11.038

14.Ossoukhova, A., Owen, L., Savage, K., Meyer, M., Ibarra, A., Roller, M., Pipingas, A., Wesnes, K. & Scholey, A. (2015).

Improved working memory performance following administration of a single dose of American ginseng (Panax quinquefolius L.) to healthy middle-age adults. Hum Psychopharmacol, 30, 108-22.DOI:10.1002/hup. 2463 Scholey, A., Ossoukhova, A., Owen, L., Ibarra, A., Pipingas, A., He, K., Roller, M. & Stough, C. (2010).

15.Effects of American ginseng (Panax quinquefolius) on neurocognitive function: an acute, randomised, double-blind, placebo-controlled, crossover study. Psychopharmacology (Berl), 212, 345-56.DOI:10.1007/ s00213-010-1964-

16.Friedman, M. (2015). Chemistry, Nutrition, and Health-Promoting Properties of Hericium erinaceus (Lion's Mane) Mushroom Fruiting Bodies and Mycelia and Their Bioactive Compounds. J Agric Food Chem, 63, 7108-23.DOI:10.1021/acs.jafc.5b02914

17.Morgan, A. & Stevens, J. (2010). Does Bacopa monnieri improve memory performance in older persons? Results of a randomized, placebo-controlled, double-blind trial. J Altern Complement Med, 16, 753-9.DOI:10.1089/acm.2009.0342

Calabrese, C., Gregory, W. L., Leo, M., Kraemer, D., Bone, K. & Oken, B. (2008).

18.Effects of a standardized Bacopa monnieri extract on cognitive performance, anxiety, and depression in the elderly: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. J Altern Complement Med, 14, 707-13.DOI:10.1089/acm.2008.0018

Andrade, C., Aswath, A., Chaturvedi, S. K., Srinivasa, M. & Raguram, R. (2000). A doubleblind, placebo-controlled evaluation of the anxiolytic efficacy ff an ethanolic extract of withania somnifera. Indian J Psychiatry, 42, 295-301

19.Chandrasekhar, K., Kapoor, J. & Anishetty, S. (2012). A prospective, randomized doubleblind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration fullspectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med, 34, 255-62.DOI:10.4103/0253-7176.106022

20. Edwards, D., Heufelder, A. & Zimmermann, A. (2012). Therapeutic effects and safety of Rhodiola rosea extract WS(R) 1375 in subjects with life-stress symptoms--results of an open-label study. Phytother Res, 26, 1220-5.DOI:10.1002/ptr.3712

21. Panossian, A. & Wikman, G. (2010). Effects of Adaptogens on the Central Nervous System and the Molecular Mechanisms Associated with Their Stress-Protective Activity. Pharmaceuticals (Basel), 3, 188-224.DOI:10.3390/ph3010188