Zalety ćwiczeń na Fitball

Zalety ćwiczeń na Fitball

Fitball? Co to takiego?

Znana także pod nazwą ‘Swiss Ball’ lub ‘Pezzi Ball’ została stworzona i zastosowana przez fizykoterapeutów aby wspomóc rozwój neurologiczny noworodków i niemowląt. W dalszej kolejności zaczęły być wykorzystywane w rehabilitacji osób dorosłych z problemami ortopedycznymi. W związku ze wspaniałą sławą jaką zaczęły się cieszyć, szybko rozpowszechniły się w środowisku sportowym jako przyrząd do ćwiczeń. Doceniono zaangażowanie większej ilości mięśni podczas wykonywania prostych ćwiczeń na niestabilnej powierzchni.

Konstrukcja piłki

Fitball należy dobrać do wzrostu i wagi. W pozycji siedzącej kolana powinny znajdować się na wysokości bioder lub lekko poniżej linii bioder. Dostępne jest kilka rozmiarów piłek:

- Rozmiar S: dla osób o wzroście 165 cm (i mniej)
- Rozmiar M: dla osób o wzroście od 165 do 185 cm
- Rozmiar L: dla osób o wzroście powyżej 185 cm

Najprostsze modele dostępne są już od 35 zł w sklepach Decathlon.

Piłka w akcji

Piłkę wykorzystuje się na zajęciach jogi i pilates. Daje wiele możliwości jeśli chodzi o ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała. Przede wszystkim jednak prowadzi do wzmocnienia mięśni głębokich, które cały czas pracują pomagając utrzymać równowagę, nawet jeśli tego nie czujemy.

Korzyści wynikające ze stosowania piłki:

- zaangażowanie wielu grup mięśniowych jednocześnie

- wzmocnienie mięśni głębokich

- wzmocnienie mięśni kręgosłupa

- poprawa równowagi

- poprawa koordynacji

- niewielkie ryzyko kontuzji

- wzmocnienie tułowia

- zmniejszenie czasu reakcji

- masaż powięzi

Poza salą gimnastyczną lekarze zachęcają do korzystania z piłki jako zamiennika krzesła w pracy. Siedzenie na fitball wzmacnia mięśnie pleców, zmusza nas do ciągłej aktywności w celu utrzymania równowagi. Najlepiej zacząć od krótkich, 15 minutowych sekwencji na piłce i z czasem zwiększać czas pracy w ten sposób.

Jeśli nie masz możliwości korzystania z piłki w pracy, może warto pomyśleć o takim zakupie do domu. Oglądanie telewizora może być przyjemne i pożyteczne, kiedy kołyszemy się w różnych kierunkach a całe nasze ciało pracuje, masuje się i relaksuje jednocześnie.

Oczywiście nie należy zapominać o odpowiedniej technice podczas ćwiczeń czy zabawy na fitball. Podstawą są napięty brzuch i proste plecy. Mnóstwo ciekawych zestawów ćwiczeń dostosowanych do wieku i możliwości możecie znaleźć w Internecie. Oto wybrane przez nas przykłady takich treningów:

oraz na naszej stronie:

https://gshpolska.pl/produkty/45-pilates-balnce.html