Zdrowy sen? Co to oznacza?

Zdrowy sen? Co to oznacza?

Sen jest ważny dla ogólnego stanu zdrowia. Kiedy nie masz wystarczająco dużo snu to nie tylko odczuwasz zmęczenie ale ponosisz znacznie poważniejsze konsekwencje tego stanu. Brak snu może wpływać na wydajność, w tym zdolność do jasnego myślenia, szybkiego reagowania i tworzenia wspomnień. Może powodować podejmowanie złych decyzji i podejmowanie zwiększonego ryzyka. Osoby pozbawione snu są bardziej narażone na wypadki.

Kiedy Twój sen nie jest wystarczająco regenerujący możesz odczuwać drażliwość, depresję, niepokój problemy z relacjami.

Niewyspanie może wpływać także na Twoje zdrowie fizyczne. Badania pokazują, że niewystarczająca ilość snu lub sen o złej jakości zwiększają ryzyko nadciśnienia, chorób serca, chorób nerek, otyłość, cukrzycę typu 2.

Niewystarczająca ilość snu może również zaburzać gospodarkę hormonalną, powodując problemy ze wzrostem u dzieci oraz utrzymaniem masy mięśniowej. Sen jest potrzebny do zwalczania infekcji i regeneracji komórkowej.

 

CZY JESTEŚ PEWIEN, ŻE SIĘ WYSYPIASZ?

Wiemy już jak ważny jest zdrowy sen dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego. Ale skąd możesz wiedzieć, czy naprawdę dobrze śpisz? Zwłaszcza jeśli pracujesz na zmiany, Twój sen prawdopodobnie nie wygląda dokładnie tak, jak sen innych ludzi. Nie zawsze mając punkt odniesienia do innych, warto przyjrzeć się pewnym kryteriom, które pomogą nam ocenić czy śpimy wystarczająco dobrze.

Średnio dorośli powinni optymalnie otrzymywać od siedmiu do dziewięciu godzin snu każdej nocy, ale potrzeby te różnią się indywidualnie. Na przykład niektórzy ludzie czują się najlepiej po ośmiu kolejnych godzinach snu, podczas gdy inni dobrze sobie radzą z 6-7 godzinami w nocy i podczas drzemki w ciągu dnia. Niektóre osoby czują się dobrze, gdy zmienia się ich harmonogram snu, podczas gdy inne negatywnie odczuwają każdą zmianę w dobowym rytmie.

Oto kilka podstawowych kryteriów, według których możemy ocenić czy nasz sen jest wystarczająco zdrowy:

Jeśli dotyczą Ciebie, to dobry znak!

* Zasypiam w ciągu 15-20 minut od położenia się do snu.

* Regularnie śpię od siedmiu do dziewięciu godzin w ciągu 24 godzin.

* Kiedy śpię, mój sen jest ciągły - nie mam długich okresów bezsenności w ciągu nocy.

* Budę się odświeżony, jakbym „napełnił zbiornik”.

* Czuję dużo energii w ciągu dnia i mogę być w pełni produktywny.

* Mój partner lub członkowie rodziny nie zauważają żadnych niepokojących lub nietypowych zachowań podczas snu, takich jak chrapanie, przerwy w oddychaniu, niepokój lub inne zachowania nocne.

Jeśli na wszystkie z powyższych punktów jesteś w stanie odpowiedzieć twierdząco to prawdziwy z Ciebie szczęściarz! Według ekspertów ponad połowa Polaków ma trwałe lub okresowe zaburzenia snu.

W takich sytuacjach warto sięgnąć po sprawdzone metody. Odpowiednie rytuały i przygotowanie do nocnego odpoczynku będą bardzo pomocne. Możemy się wspomóc technikami relaksacyjnymi lub muzyką o odpowiednich częstotliwościach, pobudzających fale delta. Pomocne będą także odpowiednie suplementy regulujące czynności mózgu, pozwalające pozbyć się stanów napięcia nerwowego, odżywiające i regenerujące mózg podczas snu. Polecamy Unplug na bazie adaptogenów, który zapewni wartościowy nocny odpoczynek, o jakim nie śniliście.


Źródła:

https://www.sleepfoundation.org › articles › what-healthy-sleep

https://medlineplus.gov/healthysleep.html