Hormony to niesamowite i wciąż zaskakujące cząsteczki. Każdy coś o nich słyszał na biologii, lecz tak naprawdę niewiele osób wie, jaka naprawdę jest ich rola. Układ hormonalny człowieka jest bardzo rozbudowany i objawy zaburzeń hormonalnych mogą dotyczyć wielu narządów lub mieć charakter niespecyficzny. Tycie, obniżony nastrój, problemy ze snem – przyczyny mogą tkwić w hormonach. Dlatego w tym artykule powiemy Ci, jak zadbać o układ hormonalny!

Spis treści?

  • Co to są hormony?
  • Hormony a tycie – czy hormony wpływają na masę ciała?
  • Hormony kobiece – wzrost masy ciała
  • Przyczyny zaburzeń hormonalnych
  • Problemy hormonalne – naturalne metody wspomagające
  • Suplementy z magnezem przy problemach hormonalnych
  • Witamina B6 a nadmiar estrogenów
  • Cynk i miedź – wsparcie układu hormonalnego
  • HORMONE BALANCE – naturalna pomoc w problemach hormonalnych

Co to są hormony?

Hormony to skomplikowane cząsteczki chemiczne produkowane przez układ hormonalny. Trafiają one wraz z krwią do wszystkich organów i oddziałują na komórki ciała. W pewnym sensie jest to sieć sygnałów przekazujących informacje chemiczne pomiędzy różnymi miejscami w naszym organizmie. Szybkość i sprawność ich przekazywania ma z kolei wpływ na prawidłowy przebieg procesów fizjologicznych. Dzięki sprawnemu układowi hormonalnemu do mózgu trafiają informacje o:

  • głodzie
  • stanach zapalanych
  • poziomie energii
  • pragnieniu i wiele innych danych

Hormony a tycie – czy hormony wpływają na masę ciała?

Oczywiście! Niektóre zaburzenia hormonalne (szczególnie dotyczące hormonów płciowych i hormonów tarczycy) mogą odpowiadać za takie sytuacje jak: „Mało jem, a nie mogę schudnąć” czy wręcz przeciwnie: „Jem bardzo dużo, a nie mogę przytyć”. Częstą konsekwencją zaburzeń w układzie hormonalnym są też stany zapalne, które nieleczone prowadzą do przewlekłych chorób oraz otyłości.

Hormony kobiece – wzrost masy ciała

Za problemy z utrzymaniem właściwej wagi może odpowiadać zbyt duża ilość estrogenu w porównaniu z progesteronem. Ten problem z równowagą hormonów kobiecych dotyczy wielu  pań, przede wszystkim w okresie menopauzy. Przybieranie na wadze i zatrzymywanie wody w organizmie jest bardzo uciążliwe, trudne do opanowania i obniża jakość życia.

Przyczyny zaburzeń hormonalnych

Problemy hormonalne mogą dotyczyć każdego człowieka. Wiadomo jednak, że pewne sytuacje zwiększają ryzyko zaburzeń hormonalnych. Zobacz, czy poniższe czynniki ryzyka wpływające na układ hormonalny mogą dotyczyć także Ciebie:

  • Spożywanie żywności przetworzonej oraz poddanej działaniu hormonów w trakcie uprawy lub hodowli (w szczególności dotyczy to mięsa i mleka)
  • Skażenie wód gruntowych pozostałościami hormonów
  • Stosowanie tabletek antykoncepcyjnych lub hormonalnej terapii zastępczej oraz innych leków hormonalnych
  • Zakłócenie naturalnego biorytmu poprzez urządzenia elektroniczne którymi się otaczamy.
  • Ciągła ekspozycja na działanie pola elektromagnetycznego prowadzi bezpośrednio do spadku progesteronu
  • Nadmierne spożycie alkoholu osłabia wątrobę pogarszając jej zdolność do rozkładu niektórych hormonów
  • Zbyt kaloryczna dieta, skutkująca przekształcaniem steroidów w estrogeny
  • Niedobory składników odżywczych, zwłaszcza magnezu i witaminy B6

Problemy hormonalne – naturalne metody wspomagające

Zapewne zauważyłaś, że większość przyczyn wpływających na zaburzenia hormonalne związane jest z postępem cywilizacyjnym i zanieczyszczeniem środowiska. Na te czynniki niestety nie masz zbyt dużego wpływu. Możesz jednak wspomóc swój układ hormonalny i zmniejszyć ryzyko problemów z hormonami dbając o:

  • zdrową, zbilansowaną dietę
  • regularny wysiłek fizyczny
  • ograniczenie kontaktu z elektroniką
  • regularny, zdrowy sen

Bardzo istotne jest także uzupełnienie diety w składniki pochodzenia naturalnego, które pomagają zredukować negatywny wpływ szkodliwych czynników otoczenia na Twój organizm. Ta kwestia nie wymaga od Ciebie dużego wysiłku – wystarczy, że zastosujesz odpowiednie suplementy diety. Kluczowy jest tutaj staranny dobór składników. Ale nie musisz się o to martwić – specjaliści w oparciu o wiele badań naukowych opracowali już suplement, który pomaga wspierać układ hormonalny, korzystnie wpływa na równowagę hormonalną organizmu i niweluje negatywne skutki nieprzyjaznego otoczenia. To Hormone Balance – kupisz tutaj.

Suplementy z magnezem przy problemach hormonalnych

Odpowiednio dobrane suplementy diety dostarczą Ci składniki istotne dla prawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego. Na pierwszym miejscu listy składników wspierających układ hormonalny jest oczywiście magnez – nie bez przyczyny nazywany „pierwiastkiem życia”.

Magnez – właściwości

Ten pierwiastek ma zbawienne działanie niemal na wszystkie obszary naszego zdrowia. Nic dziwnego, że dobrze przyswajalny magnez musiał znaleźć się w naszym suplemencie wspierającym układ hormonalny. Jakie są właściwości magnezu? 

  • reguluje nastrój
  • niweluje stres i niepokój
  • redukuje bezsenność
  • wspomaga absorpcję magnezu przez kości
  • wspomaga regenerację mięśni
  • podnosi poziom dobrego cholesterolu HDL
  • redukuje dolegliwości przedmenopauzalne
  • zmniejsza skurcze miesiączkowe.
  • ma korzystne działanie na mózg – poprawia pracę szarych komórek, pamięć i koncentrację
  • wzmacnia naczynia krwionośne i serce
  • reguluje wydalanie toksyn i wzmacnia układ odpornościowy.

Magnez na PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego)

Warto wiedzieć, że kobiety przyjmujące regularnie 200 mg magnezu zgłaszały mniej objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego takich jak:

  • zatrzymanie płynów
  • przybieranie na wadze
  • obrzęki kończyn
  • nadwrażliwość piersi i wzdęcia

(źródło: Julie Daniluk, O czym Ci lekarze nie powiedzą).

Najlepiej przyswajalny magnez – formy magnezu

Przy wyborze suplementu z magnezem wyjątkową uwagę należy zwrócić na obecną w składzie formę magnezu, gdyż jest to pierwiastek dość trudno przyswajalny. Pamiętajcie, że chlorki i węglany mają najmniejszy stopień przyswajalności, chociaż są bardzo popularne w suplementach diety z niższej półki.

Natomiast najlepiej przyswajalny magnez to m.in.:

  • taurynian magnezu
  • diglycynian magnezu
  • askorbinian magnezu.

Witamina B6 a nadmiar estrogenów

Ta cenna witamina z grupy B pełni ważną funkcję – wspomaga wątrobę w metabolizowaniu nadwyżki estrogenu. Dzięki temu pośrednio wpływa na regulację stężenia tego hormonu w organizmie.

Cynk i miedź – wsparcie układu hormonalnego

Cynk i miedź to kolejne bardzo ważne biopierwiastki, odpowiadające za zachowanie równowagi całego organizmu.

Cynk – właściwości

Cynk to pierwiastek, który wpływa na ponad 300 procesów metabolicznych Twojego organizmu. Trudno wyobrazić sobie nawet, co by się stało gdyby zabrakło go w Twojej diecie. Cynk wpływa nie tylko na układ hormonalny (m.in. uczestniczy w produkcji testosteronu), ale też przyspiesza proces gojenia ran i pobudza układ immunologiczny. Cynk i miedź biorą udział w procesie regeneracji komórek włosów, skóry oraz paznokci. Pomagają zachować zdrowy i piękny wygląd nawet podczas problemów z hormonami.

Miedź – właściwości

Miedź jest w organizmie tzw. śladowym pierwiastkiem, ale mimo to jest niezbędne dla zdrowia. Wpływa na przesyłanie impulsów nerwowych i działanie neuroprzekaźników, jest zatem powiązana z działaniem układu hormonalnego. Można też powiedzieć, że miedź potrzebna jest nam do szczęścia, ponieważ zależy od niej synteza dopaminy, czyli jednego z hormonów szczęścia. Wpływa też na produkcję noradrenaliny, która wpływa na prawidłową pracę mózgu i jest niezbędna w sytuacjach stresowych.

HORMONE BALANCE – naturalna pomoc w problemach hormonalnych

Jeśli Twoje hormony wymykają się spod kontroli, to oprócz leczenia pod okiem endokrynologa, warto wspomóc się naturalnymi sposobami. Magnez, cynk, miedź oraz witamina B6 mogą stanowić doskonałe wsparcie dla Twojego układu hormonalnego. Wszystkie te cenne pierwiastki (w bardzo dobrze przyswajalnych formach) oraz witaminę B6 znajdziesz w naszym specjalistycznym suplemencie Hormone Balance, który zawiera:

  • aż 3 najlepiej przyswajalne formy magnezu:
  • Taurynian magnezu – zawiera taurynę dla poprawy zdrowia serca
  • Diglicynian magnezu – zawiera glicynę dzięki której magnez jest lepiej przyswajalny
  • Askorbinian magnezu - zawiera kwas askorbinowy jako źródło witaminy C
  • witaminę B6, cynk i miedź – w odpowiednich proporcjach

Podobne wpisy na blogu

Produkty, które mogą Ciebie zainteresować

  • intensywne stymulowanie układu immunologicznego
  • działanie antyoksydacyjne – neutralizacja wolnych rodników tlenowych
  • naturalna profilaktyka chorób cywilizacyjnych
  • wzmocnienie organizmu i zwiększenie poziomu energii
  • wieczorne wyciszenie
  • redukcję stresu
  • zmniejszenie napięcia nerwowego nagromadzonego w ciągu dnia
  • spokojny sen
  • regenerację mózgu
  • dostarczenie substancji odżywczych niezbędnych do nocnej odnowy
Czytaj więcej
  • Poprawia pamięć i koncentrację
  • Zwiększa poziom energii
  • Poprawia kojarzenie
  • Zwiększa szybkość reakcji
  • Odżywia mózg
  • Poprawia nastrój
  • Redukuje stres
  • Zwiększa możliwości intelektualne
© 2022 GSH Polska
Realizacja:  magnis.pl
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies, które są niezbędne do poprawnego działania serwisu
Więcej informacji