Stresująca praca, kłótnie z partnerem, konflikty w rodzinie czy nawet nieprzyjemna wymiana zdań z urzędnikiem – znasz to? Obecne czasy są bardzo stresujące i wymagają od Ciebie niezwykłej odporności na stres, która pozwoli sprostać codziennym wyzwaniom. Stres jest zjawiskiem normalnym, jednak już nadmiar stresu lub jego długotrwały stres mogą mieć zgubne skutki dla Twojego zdrowia psychicznego i fizycznego. Jak stres wpływa na organizm? Jak sobie z tym poradzić?

Spis treści:

  • Sposoby na stres
  • Adaptogeny – co to jest?
  • Adaptogeny – definicja
  • Odporność na stres
  • Adaptogeny na stres
  • Adaptogeny – lista najważniejszych ziół adaptogennych
  • Skuteczna poprawa odporności na stres

Przyśpieszone bicie serca, ucisk w gardle, kołatanie serca – znamy to wszyscy. Stres niczym podstępny wąż, oplata nasz mózg i całe ciało. Drżenie rąk, ból brzucha, biegunka to objawy stresu, które znamy wszyscy może jeszcze z dzieciństwa, i z którymi musimy się mierzyć nierzadko również w dorosłym życiu. Gdyby chodziło tylko o objawy, może można byłoby to zlekceważyć. Długotrwały stres – choroba cywilizacyjna współczesnego świata może doprowadzić nas do depresji, zawału serca, wrzodów żołądka, łysienia, otyłości, spadku odporności. Czy tak musi wyglądać Twoje życie? Odpowiedź brzmi: Nie! I możemy Ci w tym pomóc!

Sposoby na stres

Doskonale wiesz, że nie da się zamknąć w szklanej kuli i uciec przed stresem. Co jednak zrobić, gdy czujesz że:

  • nie radzisz sobie z przytłaczającym stresem
  • codziennie sytuacje coraz częściej Cię przerastają
  • drobne przeciwności losu wyprowadzają Cię z równowagi.

Zachowanie równowagi wewnętrznej i zdolność do radzenia sobie ze stresorami są kluczowe dla utrzymania dobrego zdrowia i samopoczucia. Możesz poprawić swój komfort i radość życia dzięki wzmocnieniu odporności na stres, a pomogą Ci w tym ziołowe adaptogeny.

Adaptogeny – co to jest?

Zioła adaptogenne były stosowane od stuleci w Chinach i Indiach, ich skuteczność została jednak zbadana naukowo dopiero w XX wieku. Naukowcy zainteresowali się adaptogenami ze względu na ich pozytywny wpływ na funkcjonowanie osób poddawanych bardzo wysokiemu poziomowi stresu, np. żołnierzy i pilotów. Naukowcy ze Związku Radzieckiego badali pozytywny wpływ adaptogenów na:

  • poziom energii
  • odporność na stres.

Adaptogeny były przedmiotem badań podczas II wojny światowej, gdy naukowcy sprawdzali pozytywny wpływ wybranych ziół adaptogennych na poprawę sprawności fizycznej i psychicznej u pilotów oraz u członków załóg łodzi podwodnych. Dzięki temu adaptogeny zyskały popularność także we współczesnej medycynie naturalnej.

Adaptogeny – definicja

Adaptogeny są roślinami leczniczymi, które pomagają organizmowi skuteczniej reagować na stresory fizyczne i biologiczne. Z naukowego punktu widzenia są to substancje, które zwiększają stan niespecyficznej oporności na stres – stan fizjologiczny związany z zaburzeniami układu odpornościowego i neuroendokrynnego. Autorem obowiązującej do dziś definicji adaptogenu jest rosyjski naukowiec dr Mikołaj Lazarew, który mianem adaptogen określił substancję:

  • powodującą minimalne zmiany w fizjologii organizmu
  • „uodparniającą” organizm poprzez szerokie oddziaływanie fizyczne, biochemiczne itp.
  • normalizującą i usprawniającą różne funkcje organizmu
  • nie wywołującą działań niepożądanych

Odporność na stres

Każdego dnia jesteś narażony na czynniki wywołujące stres – biologiczne, emocjonalne, środowiskowe i fizyczne. Aby sobie z tym poradzić i ochronić organizm przed negatywnymi skutkami stresu bardzo istotna jest dobra odporność na stres. Jak ją uzyskać?

Adaptogeny na stres

Liczne badania wykazały, że adaptogeny wykazują aktywność:

  • neuroprotekcyjną
  • przeciwzmęczeniową
  • przeciwdepresyjną
  • przeciwlękową
  • nootropową
  • wspierającą ośrodkowy układ nerwowy.

Naturalne adaptogeny to zatem doskonały sposób na stres

  • zwiększają zdolność do pracy umysłowej i koncentracji w warunkach stresowych
  • zwiększają zdolność do pracy w stanach wyczerpania psychicznego
  • poprawiają pamięć, szybkość reakcji i kojarzenia.

Przyjrzyjmy się bliżej kilku potężnym adaptogenom, które warto wprowadzić do codziennej suplementacji, aby poprawić odporność na stres, funkcje kognitywne mózgu oraz wydolność organizmu.

Adaptogeny – lista najważniejszych ziół adaptogennych

GOTU KOLA – WĄKROTKA AZJATYCKA

  • pozytywnie wpływa na ośrodkowy układ nerwowy
  • usprawnia funkcjonowanie mózgu
  • poprawia pamięć, koncentrację, funkcje poznawcze
  • zmniejsza niepokój, uspokaja i zapobiega depresji
  • hamuje proces starzenia się komórek nerwowych,
  • pomaga zachować dłużej sprawność intelektualną
  • neutralizuje wolne rodniki
  • chroni przed stresem oksydacyjnym

Wąkrotka azjatycka zawiera składniki, które pomagają usuwać zmęczenie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Roślina gotu kola chroni neurony przed czynnikami toksycznymi i korzystnie wpływa na ich regenerację.

SOPLÓWKA JEŻOWATA – LION'S MUSHROOM

  • wspomaga pracę układu nerwowego
  • nasila procesy regeneracji
  • stymuluje rozwój komórek nerwowych

Soplówka  jeżowata to popularny środek usprawniający pamięć i procesy myślowe.

PANAX GINSENG – ŻEŃ-SZEŃ CZERWONY KOREAŃSKI

  • podnosi poziom testosteronu i libido
  • zwiększa pewność siebie i ogólne lepsze samopoczucie
  • korzystnie wpływa na zdolności poznawcze, pamięć i koncentrację
  • wzmacnia umiejętność radzenia sobie ze stresem.

Żeń-szeń czerwony koreański jest polecany osobom narażonym na duży stres, przemęczonym fizycznie lub psychicznie, w przypadku braku energii i pogorszeniu samopoczucia.

BAKOPA DROBNOLISTNA – BRAHMI POWDER

  • usprawnia pracę mózgu
  • zwiększa zdolność koncentracji
  • polepsza pamięć zarówno u młodych, jak i starszych ludzi

Badania kliniczne potwierdzają dobre efekty stosowania bakopy drobnolistnej w odbudowie funkcji mentalnych u dzieci cierpiących na ADHD, w polepszaniu funkcji poznawczych u osób po udarze mózgu oraz w padaczce.

ASHWAGANDHA (INDYJSKI ŻEŃ-SZEŃ)

  • poprawia kondycję organizmu, zarówno fizyczną jak i psychiczną.
  • poprawia pamięć, koncentrację
  • chroni organizm przed stresem.

Jak wykazują badania, Ashwagandha zawiera także związki o działaniu antydepresyjnym.

RÓŻENIEC GÓRSKI - RHODIOLA ROSEA

  • obniża poziom kortyzolu
  • zapewnia uspokojenie emocji
  • wzmacnia odporność na działanie czynników stresogennych
  • zmniejsza zmęczenie psychiczne
  • poprawia nastrój
  • korzystnie wpływa na jakość i długość snu

Różeniec górski w leczeniu depresji jest niemal tak samo skuteczny, jak popularne środki farmakologiczne. Oddziałuje na poziomie neuroprzekaźników odpowiedzialnych za regulację emocji, nastroju i niepokoju, niweluje lęki i korzystnie wpływa na samopoczucie psychiczne.

Skuteczna poprawa odporności na stres

Natura oferuje skuteczne metody na stres, które pomogą Ci łagodnie przetrwać trudniejszy czas i zwiększą odporność na stres. Szczególnie pomocne będą opisane w tym artykule fascynujące zioła adaptogenne o udowodnionym naukowo działaniu. A skoro już wiesz, co to są adaptogeny, koniecznie wypróbuj nasze ziołowe suplementy Power UpUnplug. Stanowią one połączenie skutecznych adaptogenów z kompleksem minerałów i witamin, wzajemnie uzupełniających swoje działanie. Dzięki tym starannie skomponowanym suplementom diety możesz zapomnieć o stresie i korzystać z dobroczynnego działania naturalnych adaptogenów każdego dnia. Zwiększysz swoją odporność na stres, a codzienne problemy nie będą już negatywnie wpływać na Twoje samopoczucie i odbierać Ci chęci do realizacji planów.

W tekście wykorzystano fragmenty opisu adaptogenów opublikowane na stronie: https://www.magicznyogrod.pl
Dziękujemy:)

Literatura:

  1. Drake K.V. On the pharmacology of Schizandra chinensis. Farmakol. Toksikol. 1942;5:32–36.
  2. Astanin Yu. P., Mikhelson M.Ya., Egolinskij Ya.A. The study of phenamine and some other stimulants effect on sport running. Farmakol. Toksikol. 1943;6:60–65.
  3. Varlakov M.N. On the stimulating effect of Schizandra chinensis. Pharmacia. 1944;6:31–34.
  4. Yefimov V.V., Vlasova L.N. The effect of Schizandra-stimulant on nervous-muscular excitability in man. Biul. Eksp. Biol. Med. 1945;19:29–30. [PubMed]
  5. Zhestyanikov V.D. Some data on the effect of the Far East Schizandra on the CNS. Scientific Papers of 3rd Year Students of the Naval Medical School. 1945;3:24–29.
  6. Kokhanova A.N., Peresypkina N.V., Balagurovskaya E.N., Kotel’nikova K.M., Grigorieva I.T. The effect of Schizandra on muscular fatigue in man. In: Nechaev S.K., editor. Proceedings of the 4th Student Scientific Session of the Khabarovsk Medical Institute; Khabarovsk, USSR: Ministry of Health of Russian Federation, Khabarovsk Medical Institute; 1950. pp. 85–89.
  7. Lazarev N.V. General and specific in action of pharmacological agents. Farmacol.Toxicol. 1958;21:81–86. [PubMed]
  8. Schriner S.E., Avanesian A., Liu Y., Luesch H., Jafari M. Protection of human cultured cells against oxidative stress by Rhodiola rosea without activation of antioxidant defenses. Free Radic. Biol. Med. 2009;47:577–584. doi: 10.1016/j.freeradbiomed.2009.05.025. [PubMed] [CrossRef]
  9. Gray, N. E., Sampath, H., Zweig, J. A., Quinn, J. F. & Soumyanath, A. (2015). Centella asiatica Attenuates Amyloid-beta-Induced Oxidative Stress and Mitochondrial Dysfunction. J Alzheimers Dis, 45, 933-46.DOI:10.3233/jad-142217 Shinomol, G. K., Muralidhara & Bharath, M. M. (2011).
  10. Exploring the role of "Brahmi" (Bocopa monnieri and Centella asiatica) in brain function and therapy. Recent Pat Endocr Metab Immune Drug Discov, 5, 33-49 Wattanathorn, J., Mator, L., Muchimapura, S., Tongun, T., Pasuriwong, O., Piyawatkul, N., Yimtae, K., Sripanidkulchai, B. & Singkhoraard, J. (2008).
  11. Positive modulation of cognition and mood in the healthy elderly volunteer following the administration of Centella asiatica. J Ethnopharmacol, 116, 325-32.DOI:10.1016/j.jep.2007.11.038
  12. Ossoukhova, A., Owen, L., Savage, K., Meyer, M., Ibarra, A., Roller, M., Pipingas, A., Wesnes, K. & Scholey, A. (2015). Improved working memory performance following administration of a single dose of American ginseng (Panax quinquefolius L.) to healthy middle-age adults. Hum Psychopharmacol, 30, 108-22.DOI:10.1002/hup. 2463 Scholey, A., Ossoukhova, A., Owen, L., Ibarra, A., Pipingas, A., He, K., Roller, M. & Stough, C. (2010).
  13. Effects of American ginseng (Panax quinquefolius) on neurocognitive function: an acute, randomised, double-blind, placebo-controlled, crossover study. Psychopharmacology (Berl), 212, 345-56.DOI:10.1007/ s00213-010-1964-
  14. Friedman, M. (2015). Chemistry, Nutrition, and Health-Promoting Properties of Hericium erinaceus (Lion's Mane) Mushroom Fruiting Bodies and Mycelia and Their Bioactive Compounds. J Agric Food Chem, 63, 7108-23.DOI:10.1021/acs.jafc.5b02914
  15. Morgan, A. & Stevens, J. (2010). Does Bacopa monnieri improve memory performance in older persons? Results of a randomized, placebo-controlled, double-blind trial. J Altern Complement Med, 16, 753-9.DOI:10.1089/acm.2009.0342 Calabrese, C., Gregory, W. L., Leo, M., Kraemer, D., Bone, K. & Oken, B. (2008).
  16. Effects of a standardized Bacopa monnieri extract on cognitive performance, anxiety, and depression in the elderly: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. J Altern Complement Med, 14, 707-13.DOI:10.1089/acm.2008.0018 Andrade, C., Aswath, A., Chaturvedi, S. K., Srinivasa, M. & Raguram, R. (2000). A doubleblind, placebo-controlled evaluation of the anxiolytic efficacy ff an ethanolic extract of withania somnifera. Indian J Psychiatry, 42, 295-301
  17. Chandrasekhar, K., Kapoor, J. & Anishetty, S. (2012). A prospective, randomized doubleblind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration fullspectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med, 34, 255-62.DOI:10.4103/0253-7176.106022
  18. Edwards, D., Heufelder, A. & Zimmermann, A. (2012). Therapeutic effects and safety of Rhodiola rosea extract WS(R) 1375 in subjects with life-stress symptoms--results of an open-label study. Phytother Res, 26, 1220-5.DOI:10.1002/ptr.3712
  19. Panossian, A. & Wikman, G. (2010). Effects of Adaptogens on the Central Nervous System and the Molecular Mechanisms Associated with Their Stress-Protective Activity. Pharmaceuticals (Basel), 3, 188-224.DOI:10.3390/ph3010188

Podobne wpisy na blogu

Produkty które mogą Ciebie zainteresować

  • wieczorne wyciszenie
  • redukcję stresu
  • zmniejszenie napięcia nerwowego nagromadzonego w ciągu dnia
  • spokojny sen
  • regenerację mózgu
  • dostarczenie substancji odżywczych niezbędnych do nocnej odnowy
Czytaj więcej
  • Poprawia pamięć i koncentrację
  • Zwiększa poziom energii
  • Poprawia kojarzenie
  • Zwiększa szybkość reakcji
  • Odżywia mózg
  • Poprawia nastrój
  • Redukuje stres
  • Zwiększa możliwości intelektualne
© 2021 GSH Polska
Realizacja:  magnis.pl
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies, które są niezbędne do poprawnego działania serwisu
Więcej informacji