Sezonowa depresja… Stopniowo rozwija swoje macki i oplata Cię smutkiem, poczuciem zmęczenia i bezradnością. Przestają cieszyć złociste barwy jesieni, ciepłe październikowe dni i spacery po lesie. Przestaje cieszyć Cię cokolwiek. Pojawia się melancholia, spadek nastroju i ze szczęśliwej, pełnej energii osoby stopniowo stajesz się kimś zupełnie innym – niezadowolonym z życia i po prostu smutnym. STOP! Czy każda Twoja jesień musi tak wyglądać? Wiemy, czym jest jesienna depresja. Wiemy, że to nie Twoja wina, że czujesz się w tym okresie gorzej. Ale tak nie musi być! Pokażemy Ci inną – sprawdzoną i bezpieczną – drogę, która nie pozwoli Ci wpaść w koleiny jesiennej depresji. Przeczytaj nasz artykuł!

Spis treści:

  • Czym jest depresja jesienna?
  • Depresja u kobiet.
  • Depresja jesienna – objawy
  • Sprawdź, czy masz depresję?
  • Jak sobie radzić z depresją jesienną?
  1. Długie spacery – sposób na jesienną depresję
  2. Regularna aktywność fizyczna – sposób na poprawę nastroju
  3. Dieta w depresji – ważny krok w walce z jesienną melancholią
  4. Witaminy na depresję

Czym jest depresja jesienna?

Wraz z nadejściem jesieni, możesz odczuwać spadek nastroju i ogólne pogorszenie kondycji. Te okresowe zaburzenia nastroju określa się mianem SAD – seasonal affective disorder, czyli choroba afektywna sezonowa. Uważa się, że objawy depresji jesiennej spowodowane są zaburzeniami neuroprzekaźników w obrębie ośrodkowego układu nerwowego. W sezonowym zaburzeniu afektywnym nawracająca depresja pojawia się każdego roku, zazwyczaj około października lub listopada i trwa aż do wiosny, gdy – wraz z poprawą pogody i większą ilością słońca – objawy depresji stopniowo ustępują.

Depresja u kobiet

Jesienna depresja, nazywana też depresją zimową, znacznie częściej dotyczy kobiet, które cierpią na nią aż cztery razy częściej niż mężczyźni. Może dlatego na myśl o sezonowej depresji najczęściej wyobrażamy sobie przygarbioną kobietę o smutnym spojrzeniu, która wpatruje się w ścianę, niedbale opatulona kocem na swoim ulubionym fotelu. Oznaki depresji u mężczyzn są podobne, więc uch nie lekceważ. Czy Twoja melancholia też przybiera taki obraz?

Depresja jesienna – objawy

Jeśli wciąż nie wiesz, jak radzić sobie z jesienną depresją, to naprawdę nie Twoja wina. To po prostu brak słońca, bez którego witamina D nie jest wytwarzana w Twoim organizmie. A właśnie jej brak to często najważniejszy czynnik wyzwalający jesienną depresję. Niskie temperatury, długie wieczory, skłonność do infekcji, plus monotonia dnia codziennego czy problemy w pracy to wszystko może wywoływać jesienny smutek. Objawy depresji to:

  • gorszy nastrój
  • brak energii do działania
  • nadmierną drażliwość
  • problemy z pamięcią i koncentracją
  • nieustające poczucie smutku
  • chroniczne zmęczenie

Taki spadek nastroju i inne oznaki depresji zimowej potrafią trwać kilka miesięcy i znacznie pogorszyć Twoją jakość życia. Ponadto źle wpływają na relacje z bliskimi i jakość pracy. Czy poniższe zdania dotyczą Ciebie?

Depresja jesienna – test. Sprawdź, czy masz depresję?

  • Dziecko zaprasza Cię radośnie do zabawy, a Ty chcesz tylko głębiej wtulić się w fotel i mieć święty spokój.
  • Znajomi proponuję spacer, ale Ty nie masz nawet siły wyjść z domu.
  • Klient zleca ciekawy projekt, ale nie masz żadnego pomysłu na jego realizację.
  • Przewlekłe zmęczenie powstrzymuje Cię przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności

Nie musisz czekać aż do wiosny, żeby zacząć normalnie żyć. Nie musisz też czekać na cud, aby znów być sobą. Na szczęście nie! Z myślą o Twoich problemach z nastrojem  przygotowaliśmy krótki poradnik, który pomoże Ci odzyskać radość życia nawet w czasie szarych jesiennych wieczorów tak, że po jesiennej melancholii zostanie tylko wspomnienie.

Jak sobie radzić z jesienną depresją?

  1. Długie spacery – sposób na jesienną depresję

W okresie jesienno-zimowym zapewne spędzasz bardzo dużo czasu w zamkniętych pomieszczeniach. Dni są coraz krótsze, więc Twój organizm otrzymuje bardzo mało światła słonecznego. Niedobór witaminy D3 to często pierwotna przyczyna depresji – bez witaminy D3 organizm nie jest w stanie syntetyzować serotoniny i dopaminy, czyli hormonów szczęścia. Nic dziwnego, że mogą pojawiać się stany depresyjne.

  • Wyjdź na zewnątrz podczas przerwy na lunch.
  • Otwórz okna, gdy świeci słońce.
  • Zaplanuj długi spacer w weekend.

Promienie słoneczne dodadzą Ci energii, a świeże powietrze dotleni Twój mózg i mięśnie. Jeśli będziesz mieć szczęście, to w ciągu dnia możesz nawet złapać trochę witaminy D. Jakie witaminy na depresję jesienną? Większość Polaków ma niedobory witaminy D w okresie jesienno-zimowym, dlatego możesz rozważyć suplementację witaminą D3 wysokiej jakości, a znajdziesz ją m.in. w suplemencie Power Up.

  1. Regularna aktywność fizyczna – sposób na poprawę nastroju

Zimowa aura nie zachęca do aktywności, co również prowadzi do depresji zimowej. Kto z własnej woli chciałby porzucić koc i wyjść na zewnątrz, by pobiegać? Deszczowa jesień i ponura zima sprzyjają lenistwu. Ale Ty dasz sobie z tym radę. Wiemy to. Wyjdź na dwór i zafunduj sobie porządną dawką endorfin!

Korzyści z uprawiania sportu na depresję jesienną:

  • ograniczenie lęku
  • zwiększenie poczucia własnej wartości
  • zmniejszenie stresu
  • lepszy sen
  • wzmocnienie kondycji
  • większa odporność
  • eksplozja endorfin!
  1. Dieta w depresji – ważny krok w walce z jesienną melancholią

Walka z depresją sezonową obejmuje także zmianę sposobu odżywiania. Każdy, raz na jakiś czas, ma ochotę na chipsy, pączka czy czekoladowy batonik. Nie ma w tym nic złego, zwłaszcza że możemy tym sobie poprawić nastrój. Upewnij się jednak, że nie poprawiasz sobie humoru niezdrowym jedzeniem nazbyt często. W miesiącach zimowych Twój organizm jeszcze bardziej potrzebuje odpowiedniej porcji witamin i mikroelementów. Pamiętaj, by regularnie jeść świeże owoce i warzywa – dieta na depresję jesienną musi być urozmaicona. Twój organizm będzie Ci za to wdzięczny!

  1. Witaminy na depresję

Naturalne witaminy na depresję, zawarte w owocach i warzywach, są bardzo korzystne. W zdrowych posiłkach nie może zabraknąć też białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych i węglowodanów złożonych. Dietę przy depresji warto uzupełnić także naturalnymi substancjami roślinnymi (tzw. adaptogeny), które poprawiają nastrój bez skutków ubocznych w postaci nadmiaru tłuszczyku. Kompleks odpowiednio dobranych adaptogenów, witamin (w tym: najważniejszą witaminę D3) i składników mineralnych znajdziesz w produkcie Power Up. Pamiętaj, że suplementy diety nie są zamiennikiem prawidłowo zbilansowanej diety, ale pomagają szybko uzupełnić zapotrzebowanie organizmu na ważne składniki odżywcze.

  1. Dobry sen – na dobry dzień przy sezonowej depresji

Jak wyglądał sen człowieka kilkaset lat temu, kiedy nie mieliśmy prądu i ekranów cyfrowych? Spaliśmy mniej latem, a więcej zimą. Ale spaliśmy przede wszystkim lepiej, ciesząc się głębokim, regenerującym snem. Problemy z zasypianiem i bezsenność nie były na porządku dziennym tak, jak dzisiaj. Brak światła słonecznego, wysoki poziom stresu i objadanie się „zimowymi zapasami” okresie jesienno-zimowym sprawiają, że – podobnie jak nasi przodkowie – mamy ochotę pozostać całą zimę w łóżku. Często to robimy, niestety śpimy znacznie gorzej. Jak pozbyć się jesiennej depresji? Jak jej uniknąć?

  • Nie spędzaj zimowych wieczorów wyłącznie przed ekranem komputera czy telewizora.
  • Nie stymuluj bezustannie mózgu niebieskim światłem. Pozwól mu łagodnie przejść w stan spoczynku.
  • Wywietrz pomieszczenie, w którym śpisz.
  • Zadbaj o wieczorne ćwiczenia relaksacyjne
  • Pilnuj regularnych godzin snu.
  • Śpij w ciemności – zasłoń żaluzje i zasłony.

Jeśli masz problemy z zasypianiem lub budzisz się zmęczony, wypróbuj suplement diety Unplug. To naturalny nootropik wspomagający zdrowy sen i pomagający odzyskać dobry nastrój. W przeciwieństwie do zwykłych tabletek na sen czy tabletek uspokajających, Unplug nie otumani Cię, ale odstresuje i zapewni regenerujący sen. Ponadto Unplug dostarczy składników odżywiających mózg, potrzebnych do jego pełnej regeneracji, a to może być pomocne w chorobie afektywnej sezonowej. Jesienna depresja nie musi być Twoją towarzyszką, a jesień i zima mogą być piękne i radosne. Możesz pokonać depresję sezonową – wypróbuj nasze sposoby i ciesz się życiem przez cały rok!

Podobne wpisy na blogu

Produkty, które mogą Ciebie zainteresować

  • wieczorne wyciszenie
  • redukcję stresu
  • zmniejszenie napięcia nerwowego nagromadzonego w ciągu dnia
  • spokojny sen
  • regenerację mózgu
  • dostarczenie substancji odżywczych niezbędnych do nocnej odnowy
Czytaj więcej
  • Poprawia pamięć i koncentrację
  • Zwiększa poziom energii
  • Poprawia kojarzenie
  • Zwiększa szybkość reakcji
  • Odżywia mózg
  • Poprawia nastrój
  • Redukuje stres
  • Zwiększa możliwości intelektualne
© 2022 GSH Polska
Realizacja:  magnis.pl
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies, które są niezbędne do poprawnego działania serwisu
Więcej informacji